Здраве и дълголетие за мозъка- факти и размишления

Здравословен живот, дълголетие, спорт, правилен подбор на храната, стрес и практики за редуцирането му! Все теми, които вълнуват голяма част от съвременните хора . Почти всеки би искал да живее на тази Земя колкото се може по- дълго и в отлично здраве. Животът може да бъде толкова прекрасен и интересен стига да пожелаем и най- вече да имаме достатъчно време да му се порадваме!

Здравето не се свежда само до релефно тяло, стриктно хранене без компримиси, взимане на всички всевъзможни „най-добри” добавки, усилен спорт и т.н. Физическото здраве е в голяма степен зависимо от здравето на мозъка, командирът на целия ни организъм! Със съвременния начин на живот при почти всеки от нас физическият и биохимическият баланс е нарушен. Важното е да не спираме да търсим равновесието в себе си и да се стремим към постигане на вътрешна синергия и комфорт.

Днес ще си говорим за МОЗЪКЪТ. Това е орган , който отговаря за много процеси в нашето тяло, за емоциите, зрението, движенията, паметта, включително и за стареенето!  Не трябва ли да се чувстваме отговорни да го запазим в добра форма до края на дните ни? Добрите новини са, че това е напълно възможно! Както ще видите по-долу в статията представям информация от лекция на д-р Нийл Бърнард, американски клиничен изследовател и основател на Лекарския комитет по отговорна медицина в САЩ. Той говори за това как да подсилваме и храним мозъка си правилно, как да забавим неговото стареене и как да избегнем деменция и Алцхаймер.

Преди време попаднах на българско предаване за столетниците в нашата страна. Интервюираха една 99- годишна госпожа, била библиотекар по професия, до ден днешен автор на статии, която продължаваше да пише очерци в местния вестник, да учи наизуст любими стихотворения, да ги рецитира, да чете много, а изумителното за мен беше, че изглеждаше с десетилетия по- млада. И освен това работеше като дистрибутор на перални! 🙂 Говореше толкова изразително и енергично, та не можех да повярвам, че е на почти 100 години! Беше много усмихната и с приятно чувство за хумор! Едва ли гопожата се е хранела еждневно с боровинки, авокадо, свежа растителна храна и е приемала добавки като Омега 3, например! Може би и затова леко трепереше, което е много типично за възрастните хора. Вероятно й е липсвал някой нутриент …кой знае? Но факт е, че непрекъснатото четене и  учене през целия й живот са спасителите на нейните умствени способности и бодър дух. Непредвидими са факторите, които влияят върху дълголетието, здравето и паметта ни…

Та, освен редовно четене и учене, ако добавим и правилните храни за нашия мозък, то сигурно ще се радваме на добра памет до края на дните ни.

Няколко думи за Алцхаймер, гени и какво означава APOE?

Генът, наречен APOE ( Аполипопротеин Е) , може да повлияе на вашия риск за по-често срещания тип Алцхаймер както и за сърдечно-съдови заболявания в късен стадий. Той спада към групата на протеините и участва в метаболизма на мазнините. Транспортира липидите, мастно-разтворимите витамини и холестерола през лимфната система и оттам в кръвта.

Лекарите твърдят, че гените и възрастта са определящ фактор за развитието на проблеми с паметта. Дали може да оборим гените си?

Спомням си, че като дете много обичах след ставане от сън да усетя аромата на мекици, бухтички, пържени филийки и всякакви тестени изделия. Баба се беше постарала да бъдат готови още преди да се събудя. А спомняте ли си буркана със свинска мас на рафта? Може би някои от вас все още продължават да си хапват пържените вкусотийки със сантимент към миналото. Лично аз ги спрях преди много години и най- хубавото е, че хич не ми липсват. НО това е моят избор, защото така се чувствам по-добре.

Мазнина, която се втвърдява на стайна температура е наситена мазнина и същата повишава холестерола. В тази група влизат свинската мас, вече обработени мазнини, които се ползват повторно, например слънчогледово олио, кокосовото масло и др. А номер едно на продуктите богати на наситени мазнини са месото, сиренето, млякото, кашкавала или с други думи- животиснките продукти.

По този проблем преди време в Чикаго било направено проучване наречено Chicago Health And Ageing Project , чиято идея била да наблюдават две групи хора и тяхното хранене в продължение на години. Учените направили описание на диетата на стотици хора и наблюдавали с времето кои от тях остават с ясен ум и кои развиват деменция. Един от изводите бил, че тези които консумират по около 13 гр наситени мазнини по-малко заболяват от Алцхаймер, спрямо другите консумиращи по 25 гр наситени мазнини.

ГЕНИТЕ НЕ СА СЪДБА!

Това звучи доста успокояващо! Освен сърдечно- съдови заболявания наситените мазнини засягат и мозъка . Хората ядящи месо и млечни, подчертавам в големи количества, имат 3-4 пъти по- голям риск да заболеят от Алцхаймер. 

При тях около 50-те години започва т.нар. ЛЕКО КОГНИТИВНО УВРЕЖДАНЕ ( Mild Cognitive Impairment). В този период човек все още е на себе си, може да шофира, да си изпълнява ежедневните задачи, но има ментални пропуски особено по отношение на имена и думи.

Да отбележим, че…

ако избягвате наситените и т.нар. трансмазнини, дори и да сте генетично предразположени към Алцхаймер, рискът ви да развиете проблеми с паметта намалява на 80 % ! Т.е. гените не са съдба.

! Всичко хрупкаво, което ще намерите в цветни пакетчета по магазините- солети, гризини, бисквити, крекери съдържат трансмазнини – щом е хрупкаво, означава, че съдържа немалко количество препечена мазнина!

Личен опит и съвет: от години не готвя с мазнина. Добавям я след като ястието поизстине. Но ако съм решила, че заради някой член от семейството ще пека с мазнина, то гледам да го правя на температура около 150-170 градуса.

МЕТАЛИТЕ В МОЗЪКА НИ

Металите в мозъка ни идват от храната. Желязото и медът в нашето тяло , както в природата, ОКСИДИРАТ и причиняват производство на свободни радикали, циркулиращи в кръвта ни. Свободните радикали са молекули, които достигат до мозъка ни чрез кръвообращението и действат като искри, които пронизват връзките между мозъчните клетки.

Ако ядете месо и черен дроб, двете са с високо съдържание на желязо и мед, което е нож  с две остриета т.е. тялото ще се пренасити и ще се получи гореописаното=става токсично.

Производителите на витамини добавят желязо и мед към витамин А, C, B, D без да знаят колко сме поели от тях чрез храната. С други думи пак стигаме до предозиране. В този случай на помощ идва витамин Е, който действа като пожарогасител в мозъка, защото противодейства на свободните радикали. С други думи той е антиоксидант.  Витамин Е се намира  в спанака, мангото, ядките, семената и авокадото.

Хората приемащи по 8 мг/ден витамин Е понижават риска от Алцхаймер на половина.

За съжаление витамин Е , който се предлага в аптеките е само една форма. Това не е решение да се снабдим с витамина. Всички 8 форми на витамин Е ги има в природата. Тя най- добре го  е формулирала за нас в определени храни. С тези 8 форми в природата ние сме еволюирали. Ако взимате витамин Е на хапчета, то вие го приемате само в една форма и блокирате усвояването на останалите негови форми.

1 шепа ядки= 5 мг витамин Е

! Ядките да се използват като подправка към салатата, а не като снак, съветва д-р Бърнард.

ЦВЕТОВЕТЕ НА СВЕЖИТЕ ХРАНИ– любима моя тема 🙂

Учените от Университета в Синсинати са отишли една крачка напред като са изследвали цвета на някои храни от природата.

Да погледнем боровинките и гроздето, които имат толкова драматичен синьо-лилав цвят. Те го дължат на т.нар. антоцианини.

Наскоро е направено проучване с група от хора на средна възраст 78 години, всеки от които имал проблеми с паметта. Помолили ги всеки ден да приемат по около 500 мл сок от грозде (чаша сутрин и чаша вечер) и три месеца по-късно тествали всеки поотделно. Тяхната памет и способността им да си припомнят била по-добра т.е. тяхното състояние се подобрило.

!Това доказва, че антоцианините са мощен антиоксидант и когато ги консумирате чрез свежи сурови храни те отиват в кръвообращението и оттам в  мозъка като борят свободните радикали. 

Цветът е много важен, защото това е индикатор, че дадената природна храна е богата на определено вещество , като например:

Моркови, тиква- бетакаротен

Домати- ликопен, който е антиканцероген

Патладжан – антоцианини

Ягоди- витамин C

УПРАЖНЕНИЯ

При възрастните хора хипокампусът се свива с годините. Това е център в нашия мозък, който се определя като седалище на паметта. Изследователи от Университета в Илинойс проучвали широка гама от възрастни, чиято задача била бързата разходка 3 пъти седмично в рамките на година. След края на изследването учените сканирали мозъка на участниците и открили, че хипохампусът им е малко по-голям. С други думи, процесът е регресивен.

Препоръка към възрастните, но и към всички обездвижени млади хора: за подобряване на паметта и забавяне свиването на мозъка правете 10- минутна разходка три пъти седмично и постепенно увеличете до 40- минутна бърза разходка 3 пъти седмично, редовно!

С приятелят ми от години имаме навика да си правим късни вечерни разходки по наш маршрут в района, където живеем, защото вечер е по-тихо, спокойно и красиво особено през пролетта. И ако през деня съм била в офиса и не съм се движила достатъчно, компенсирам с вечерната разходка.

В тази връзка се сещам, че наскоро гледах репортаж с почти 100- годишна баба от едно Врачанско село, която ме изуми с изпънатия си гръб, ясен изказ, с енергично говорене и изглеждаща с години по- млада. Бабата беше наградена за винар номер 1 в своето населено място, останала без съпруг сама отглеждаше гроздето и правеше виното. Каза, че самата тя не знае от къде й идва силата, та дори вдигала и работела с тежка машина през рамо. Но аз се сещам за гени, за грозде, за вино, за антоцианини, за ежедневен физически труд…

Знам, че статията може да бъде леко депресираща за млади хора, но аз също съм млад човек и предпочитам отрано да се запознавам с такъв тип информация, защото по презумпция всички ще остареем. И ако мога да направя нещо за себе си за да имам една хубава старост без сериозни здравословни проблеми, то бих го направила сега като се осведомявам повече по отношение на превенцията.

Надявам се статията да ви е била полезна.

Споделете вашия коментар по темата и имате ли баба столетница? 🙂

Доскоро!

Източници:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *