„Живо“ песто – бързо и икономично

Дойде ред да споделя с вас рецептата за пестото , което си приготвям  по веднъж-два пъти всяка седмица. То е веган и го нарекох „живо“ , защото е изцяло от сурови съставки като зелении и  активиран слънчоглед.  В различните варианти на това песто някои хора го наричат веган „ сирене“ и наистина има подобен вкус, ако му добавите хранителна мая.

Защо е толкова полезно?

Първо, защото е сурово , което означава , че със сигурност ензимите са в повече, отколкото , ако не беше сурово. Ако използвате солен печен слънчоглед , то ще постигнете обратния ефект- канцерогенно богато на транс -мазнини песто, без живите ензими. В тази връзка не разбирам защо правят тахани от печени семена и ядки и какво полезно има в тях? При накисване на суровия слънчоглед се елиминират наличните инхибитори , вещества , които възпрепятстват доброто усвояване на съответната храна и семената „съживяват“ . Ако ги оставите влажни за няколко дни ще покълнат и пестото ще бъде още по- пълноценно и свежо.

               Второ, зелениите , които се добавят са жива , богата на хлорофил храна . Те са концентрат на ценни аминокиселини, витамини А, C, K1, E, В, микроелементи – желязо, мед, калций , силиций, магнезий и Омега 3 и 6.  На мнение съм , че усвояемостта на тези ценни вещества е по-висока , ако се приемат чрез храната, отколкото чрез добавки. И , ако менюто ви е съставено основно от жива храна , то количеството от тях, което постъпва в организма ще е по-голямо. Отделен е въпросът дали усвоявате добре , колко сте детоскикиран и стресиран и работи ли вашата „машина“ правилно. Но това е дълга и сложна тема , за която  бих споделила мнение в отделна статия. Само ще отбележа, че по време на моята  бременност  хапвах  два пъти на ден голяма порция зелена салата със зеленчуци ( не съм яла месо, вегетарианка съм)  и как мислите – дали  желязото и хемоглобинът ми паднаха драстично, както често се случва при жените в този период?

              Според проучване на д-р Джоуел Фърмън, обосновано впоследствие в таблица , която може да намерите в Интернет, най- много хранителни вещества , съдържащи се в една калория имат зеленолистните храни като марули, кейл, спанак  и др. Именно те са подценявани от много хора.  И въобще не слушайте тези , които ви казват : „ Как ще се наядеш само със салата? „ , защото под салата имам предвид голяма купа , по възможност два –три пъти по- голяма като количество от готвената храна , която я придружава.

РЕЦЕПТАТА:

200- 300 гр накиснат белен суров слънчоглед ( накисва се за 2-3 часа минимум и максимум за 1 ден)

сурова коприва ( когато не е в сезон  слагам няколко листа зелена салата )- добре измита и изкисната /замразена и не, няма да боде, ако я консумирате сурова!

няколко стръка пресен магданоз 

няколко стръка пресен копър

1-2 стръка зелен лук

чесън ( ако обичате и колкото искате на брой скилидки )

сокът на един лимон

2-3 с. л. зехтин 

сол

Добавки по желание: чия семена , черен пипер

Всичко се миксира в блендера  и се съхранява в хладилника около 1 седмица.

Източник на тази рецепта е книгата “Изкуството да живееш и да се обичаш” на Десислава Пеева от 2016 г ,като често я видоизменям по мой вкус. Може да слагате спанак, кейл, марули, различни пресни подправки, семена и билки. Този тип песто присъства редовно в менюто ми от 2014-та година. Оттогава започнахме всяка пролет да берем и замразяваме коприва.

ВАЖНО! За съжаление , това веган “сирене” все още го консумирам с хляб и при разговор с health coach Деси Пеева (в блога съм споделила статия-интервю със нея) се оказа, че комбинацията със хляб е грешна и не се усвоява добре от организма. Към момента обаче все още не разполагам с дехидратор , в който да си приготвям здравословни сурови крекери от семена, елда, киноа и други, които са подходяща комбинация. В този случай често си го мажа върху големи резени моркови , краставици или тиквички, когато са в сезон , и ви го препоръчвам, ако все още нямате дехидратор.

Приятно хапване!