Здраве, нерви и раджа йога

Преди няколко години брат ми , който е стриктен по отношение на йога практиките вегетарианец , ми даде книгата на Свами Вивекананда със заглавие „ Раджа йога“ . Тогава започнах да я чета, но дали , защото не съм била концентрирана , или  не съм се интересувала от духовни теми , не успях да я прочета . Не ми беше интересна.

Няколко години след това се случиха  някои промени в мен , които отключиха паник-атаки и започнах да изпитвам жажда за духовно знание, може би, защото търсех душевно равновесие. Посегнах към книгата съвсем наскоро след като родих първото си дете, защото трябваше да свикна с новото ежедневие и да преодолея страха и тревогите. За това не е никак хубаво и здравословно да си свръхчувствителен. Явно бях узряла и претърпяла „духовна еволюция“ за да започна отново да я чета, но този път с голям интерес. Не очаквах , че ще се говори за нервната система и нейното балансиране . Имах очаквания , че книгата  ще съдържа  неразбираеми за мен афоризми и теории .

Затова взех маркера и започнах да подчертавам така ценната за мен информация, която възнамерявах да препрочитам.  Струваше ми се , че почти всичко е важно. После се чух с брат ми по телефона и му споменах какво чета , попитах го дали мога да драскам върху книгата , той се съгласи и каза, че цялата е важна.

Тъй като не искам статията да стане прекалено дълга и отегчителна , ако забележа интерес от страна на читателите , ще направя продължение в няколко части.

           Преди години се влюбих в Кундалини йогата и редовно я практикувах сутрин преди или вечер след работа. Това е практика , която не натоварва физически, но раздвижва и релаксира  много добре тялото.

          Ако вие страдате от паническо разстройство, генерализирана тревожност , обсесивно-компулсивно разстройство, фобии, хипохондрии , страхови неврози, то горещо препоръчвам да започнете да практикувате йога или да четете подобни книги.

          Написаното по-долу е съчетание между моите мисли  и опит , и прочетеното от книгата.

          Историята на съвременната йога започва със Свами Вивекананда и неговото участие на Световния парламент на религиите през 1893 г. в Чикаго, където прави огромно впечатление на американската аудитория и провокира силен интерес към индийската духовност от страна на Запада.

          Като човешки същества ние непрекъснато гоним някакви цели, в което няма нищо нередно и така трябва да бъде. Но понякога свръхамбицията води до психически и физически увреждания и разбалансиране. Лично съм го изпитала , когато бях в тийнейджърска възраст и малко след като навърших 19  години , но това е отделна и дълга история.

          Цялото ни страдание идва от страха и от неудовлетворените ни желания. Ползата от знанието, което предлага раджа йога , е че то ще премахне страданието и страха, които неминуемо ни съпътстват в живота. Когато човек открие , че никога не умира , вече няма да се страхува от смъртта, а след като узнае, че е съвършен, няма повече да има напразни желания. Когато тези две причини отсъстват , вече няма да има нещастие. Дали това твърдение е наистина вярно тепърва предстои да разбера.  Но напълно съм съгласна, че пътя към истината е чрез метода на концентрацията. Живеем в едно много забързано ежедневие с припряни хора повечето песимистично настроени и искренно ви казвам , че много пъти не мога да си събера мислите и да взема адекватни решения

„ Не вярвайте в нищо, докато не го откриете за себе си.“ На това ни учи раджа йога.  Не вярвайте  на това, което чуете или прочетете. Първо нека мине през вашия опит.

          „ В религията, както и във всичко друго, трябва да изоставите всяко нещо, което ви прави слаби, и да не се занимавате с него. Всяка игра на мистерии отслабва човешкия разум.“  Повечето хора днес грешат като смятат , че йога е нещо ирационално , мистично, неразбираемо, въздушно и т.н. Но това е така, защото съвременните тълкуватели са я направили такава. Колкото по-древен е авторът, толкова по – рационален е той. Идеята е светлината и разумът да достигнат до нас , а не да останат в тайна. Не правете йога само , защото е модерно. Правете я , ако наистина изпитвате нужда след като сте опитали. Въпреки, че тя ме заинтригува през 2012 година , аз съм начинаеща, защото все още не съм така стриктно практикуваща, а и не е необходимо.

          Няма как да не засегна и правилата отнасящи се до храненето според раджа йога. „ Трябва да използвате онази храна, която прави ума ви най-чист“ , защото „всички сили, които работят в тялото са породени от храната“. Не веднъж съм казвала, че откакто съм вегетарианка , почти веган, енергията в мен е голяма. Не се изморявам лесно и съм по-издръжлива. Няма го онова чувство на тежест след стандартното хранене от едно време. Това е мое мнение, но според Свами Вивекананда йогинът не трябва да попада в двете крайности- разкош и аскетизъм.  А в очите на хората аз се ограничавам. За съжаление те не разбират , че това е моето хранене в този етап от живота ми, което ме държи сита , енергична и по-лека.

           ПРЕЧИСТВАНЕ НА НЕРВИТЕ СПОРЕД РАДЖА ЙОГА

Това е любимата ми част от книгата . „Първо нервите трябва да се пречистят и тогава идва силата да се практикува пранаяма“ . Няма спор, че изключително важно е да дишаме правилно .  Ние дишаме предимно повърхностно , плитко и това може да го установите чрез самонаблюдение. Откакто осъзнах този факт се научих да поемам въздух коремно и да не допускам плитко дишане.

 По-долу споделям линк с едно много лесно , но ефективно упражнение, чиито ефект съм забелязала върху мен. Това упражнение предлага и Вивекананда за пречистване на нервите. Той твърди, че , ако го повтаряте три до пет пъти по четири пъти на ден- преди изгрев, на обяд, вечер и в полунощ- за 15 дни или месец , ще постигнете чистота на нервите. За съжаление така и не успях да тествам това твърдение, поради динамичното ми ежедневие на майка засега, но е в чек- листата ми. Опитайте и вие, или ако вече го практикувате споделете мнение.

В нашето тяло дихателните движения са копринената нишка и когато успеем да я хванем и се научим да я контролираме, хващаме връвта на нервните потоци, чрез тях- здравата връв на мислите си накрая- въжето на прана, чрез контрола върху която достигаме свободата.“

Ние бихме постигнали спокойствие, когато усвоим контрола върху нервните потоци, а това би станало чрез контрол върху прана. Нейната най-очевидна проява е дъхът.

Искам да кажа не да ставаме йоги владеещи пранаяма , а нека дишаме правилно през по-голяма част от ежедневието и да се сещаме за това все по- често. Важно е за много биологични процеси в телата ни, за снабдяване на клетките с кислород, както и за превенция от оксидативния стрес.

ТЯЛОТО

Нито тялото, нито умът трябва да бъдат наши господари. Единствената цел  на йога-практиката е освобождаване на душата, пълен съвършен контрол над природата. Малко хора притежават силата и възможността да се захванат с висшето,а  още по-малко имат търпениет да го постигнат. Така е, живеем в модерни времена и няма много предразполагащи фактори, а точно обратното- има такива , които пречат, за да го постигнем. Идеята на това, което пиша е да представя впечатления от четивото на Вивекананда и интересна информация, която ще ни бъде полезна ДНЕС, а не да ви агитирам да ставате йоги. Самата аз не съм йогин.

“Тялото е името на поредица от промени. Никога не се е раждал човек, който може да го спре да се променя дори за миг. Въпреки това то трябва да се поддържа здраво и силно. То е най-добрия инструмент, който притежаваме.

То е нашия храм!

Тръпки ме побиват, когато гледам повечето от възрастните хора днес- обездвижени, болни и пиещи шепа хапчета, или изоставени в някой хоспис, далече от семействата си.  Но мисля, че в известна степен това е техен избор, те са довели нещата до това положение и мислено си казвам как не трябва да допускам това да се случи с мен. Искам , ако доживея тяхната възраст, да  мога да се грижа сама за себе си и да не завися от по-млади. Движението е спасението!

Моят дядо е живия пример за това. На 76 години, изключително мобилен, активен, свеж, енергичен, общителен, естет , грижовен и без да се интересува от мнението на другите.  В трудни моменти много ме е разведрява. Откакто го знам вкъщи винаги прави нещо с ръцете си, въпреки, че е работил предимно в администрация, където хората са доста обездвижени. Наскоро самия той ми каза: „ Движение и пак движение!“ Той се храни умерено , въпреки невъзможността да хапва много здравословни храни. Наблюдавам го и ми служи като пример за здрава психика.

Тази статия е само началото на един дълъг анализ по темата. Може би ще напиша втора част , но засега това ми направи най-силно впечатление като приложимо и значимо в живота .

Ако имате интерес да продължа да пиша по темата оставете коментар.

Поздрави,