Овес или нещо повече?

Какво се случва с тялото , когато ядем овесена каша?+ рецепта

 

Да, овесът присъства в моето ежедневно меню вече доста години! 🙂

Предполагам, че приятелят ми Искрен е “виновен” за това и откакто сме заедно аз се повлиях от неговия пример. Всеки ден (та  до ден днешен) той изяжда по една купа фини овесени ядки, подлсадени със стевия или сушени плодове и понякога това хранене замества основното му. Лично аз толерирам единствено банана от плодовете, който добавям в овесената каша, а стевията не ми допада. Ябълки, круши, праскови, кайсии и каквото още се сетите е най-добре да се хапват на гладно и без да се смесват с други храни. 

Затова пък съм открила как да си  приготвям по свой собствен вкус обогатена овесена каша , от която не ми става тежко и , която ме засища дори с няколко лъжици. По-надолу ще споделя рецептата .

Та, вкъщи винаги имаше ( и продължава да има)  фини овесени ядки, от които аз започнах да си приготвям кексчета и сурови бонбони. Стана ми навик, благодарение на който елиминирах от своето хранене биквитите и сладките изделия от магазина. Просто , защото вече не ми липсваха! Някой ще кажат, че овесените ядки са обработен продукт. Да, механично обработени са  т.е. триците са отделени и може тях да хапвате. При всички положения по-добре е човек да започне с овес , а не да продължава с вафлите. Но това е само моето (субективно) мнение и всеки сам прави своя избор.

Днес имам желанието да ви представя моето виждане за ползите от овеса и информация по този въпрос от д-р Майкъл Грегър,  американски лекар и писател на бестселъри в жанра книги за самопомощ и диетология. Говорител е по въпросите на общественото здраве, по-специално за диетите на растителна основа и вредите от яденето на животински продукти. Създател е и на известния уебсайт nutritionfacts.org, който посещавам редовно, тъй като статиите и видеата са аргументирани с реални проучвания и медицински факти.  Личната история на д-р Грегър относно избора му на хранене  е също много интересна , но това е друга тема.

„Ако всеки човек започва деня си с купа овесена каша , това значително ще подобри здравето на нацията.“ – това заявява професор в областта  на човешкото хранене и видовете храни, който преподава в Университета в Ню Касъл , Англия.

Защо това е така?

Една купа овесена каша осигурява изобилие от минерали като мед, магнезий и желязо, както и витамини от групата B. Голямата полза идва от разтворимите фибри , съдържащи се в овеса, наричани бета-глюкани. Същите  в нашите черва и по този начин подсилват имунната система, понижават холестерола и дори предпазват от рак.

Разтворимите фибри като бета -глюканите от зърнените храни и пектина от плодовете (който също е вид фибри) могат да образуват тънък гелообразен слой в червата, което намалява абсорбацията на холестерол , както и да ускорят изхвърлянето на жлъчни соли.

Проучване публикувано в сайта на Националния информационен център по биотехнологии в САЩ  (линк споделям под статията) заключва, че приемането на  3 гр  бета-глюкани на ден намялват LDL или така наречения „лош холестерол“ със 7 % . Това количество фибри можем да си набавим, ако приемаме всеки ден по 70 гр овесени ядки.

„Същият е ефектът на статините ( лекарствата за понижаване на холестерола) . Ако всеки ядеше овесена каша , щяхме драстично да намалим процентът на сърдечно- съдовите заболявани и рака на червата! „ – твърди д-р Джордж Гръмбъл от University College London. Разлика между двете е , че овесът няма странични ефекти като лекарствата за понижаване на холестерола (гореспоменатите статини). Не е ли глупаво в такъв случай масово, особено в България , да се пият такива медикаменти?

14- годишно проучване от Хардвардския университет, в което са наблюдавани 100 хиляди души открива, че хората, които ядат преди всичко  пълнозърнести храни като овес се оказват защитени от много болести включително сърдечните заболявания. Учените установили , че яденето на една унция , равняваща се на 28 грама овес на ден , намалява риска от всякаква смърт ( различни болести) с 5 %.

Според д-р Майкъл Грегър овесената каша би могла да помогне при мастно чернодробно заболяване. Пълнозърнестите храни спомагат за изчистването на черния дроб от мазнините и предотвратяват риска от заболяване и смърт. Но рафинираните храни като бял хляб , бяла захар , бял ориз и други логично увеличават този риск.

Овесът притежава свойства подобни на лекарствата като: понижаване на холестерола, понижаване на кръвната захар, укрепване на имунната система, антираково и антиоксидантно действие, локално противовъзпалително, контролиране на астма, контрол върху телесното тегло.

А сега да преминем към моята рецепта за приготвяне и консумиране на овесени ядки:   

НЕОБХОДИМИ СА: 

70-100 гр овесени ядки

1 с.л. чия

1 с.л. годжи бери

1 с.л. кокосови стърготини

2-3 фурми (или 1 с.л мед)

канела или какао на вкус (по желание)

Залейте овесените ядки с топла вода и добавете останалите семена и сушени плодове. По желание може да поръсите с канела за релаксиране или какао за тонизиране на организма. Хубаво е сместа да престои поне 30 минути за да се активира чията. По желание добавете банан или 1 ч.л. някакъв любим суров тахан. 

Овесената каша е прочута закуска на много блогъри и влогъри в YouTube, които незнайно защо добавят различни кисели плодове , ядки , млека и други, а това са несъвместими храни, които в тази комбинация не се усвояват оптимално от организма. Опитайте и няма да ви бъде леко на стомаха.  Плодовете се ядат на гладно и единствено банан е допустимо да се добави към овеса, когато има нужда и аз го правя.

В отделна статия, ако има интерес, ще споделя как овесът е с мен навсякъде, когато съм в движение ( на работа, на плаж, на разходка) и нямам време за попарване и хранене от купичка.

Приканвам  хората , които гледат скептично на овеса  като нормална храна за човека, да опитат рецептата, която споделих  и да наблюдават какво се случва с организма им . След това ще ми бъде интересно  да споделите мнения и изводи за тази пълнозърнеста алтернатива на бисквитите , вафлите и кексчетата от магазина.

Аз използвам овеса като преходна храна по пътя ми към веганството и суровоядството, тъй като е в пъти по-добра алтернатива от тестените изделия.  Ще се радвам да споделите своя опит и коментар по въпроса.

 

Поздрави и прексрасен ден изпълнен със здраве!

 

 

 

Източници:

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21631511

www.nutritionfacts.org